Puikiai ištreniruotai kvepalų specialistų nosiai tik iš organinių esencijų sukurti kvepalai atrodo nuobodžiai, kaip duona kasdieninė. Specialistai netgi tvirtintų, kad tokie „neapdoroti“ kvapai galėjo užburti ir vilioti senaisiais laikais, bet šių laikų nosys yra daug įžvalgesnės ir rafinuotesnės.
Žinodami tiesą, daug žmonių stebėtųsi, kas iš tiesų naudojama kai kurių garsių įmonių kvepaluose. Dailiuose buteliukuose slypi egzotiški kvapų chemikalai, žinomi visai ne romantiškais pavadinimais, pavyzdžiui, trimetilundecileno aldehidas, izoamilsalicilatas ir terpineolis. Natūralūs eteriniai aliejai beveik nepastebimi. Tačiau net ir būdami apsvaigę nuo „Opium“, susižavėję „Charlie“ ir išsiblaškę nuo „Obsessium“, tikrai galite iš naujo atrasti natūralių kvepalų paslaptį ir žavesį. Tačiau žinokite: pripratusios prie natūralių kvapų, jūsų juslės pasikeis amžiams. Brangūs garsių vardų kvepalai, kurių aura jus kadaise kerėjo, gali visai nebežavėti, jūsų nosis netgi gali ryžtis karui prieš cheminius produktus!
Jei jau domitės aromaterapija, kvepalų kūrimas naudojant eterinius aliejus yra natūralus jūsų alcheminių užsiėmimų progresas. Būkite pasirengę šiek tiek pasigilinti į kvapų maišymo paslaptis ir panirti į gundymo meną.
Eterinių aliejų natos
Devynioliktojo amžiaus prancūzų parfumeris Charles Piesse kvapiuosius aliejus suskirstė į kategorijas: viršutines, vidurines ir bazines natas, panašiai kaip muzikoje. Viršutinė mišinio nata yra kvapas, kurį pajuntate tada, kai kvepalai ima garuoti ant jūsų odos. Ji pažadina ir stimuliuoja jausmus. Bet ši nata greitai išnyksta, ir atsiskleidžia ilgiau trunkanti vidurinė nata. Bazinė nata yra kvapas, kurį užuodžiate po užpurškimo praėjus kelioms valandoms, kai išnyksta viršutinė ir vidurinė natos.
Vienos populiariausių viršutinių natų (dar vadinamų „galvos“ natomis) yra bergamotė ir citrina. Šios greitai išsisklaidančios esencijos mišiniui suteikia šviesumo ir aiškumo, panašiai kaip fleita orkestrui suteikia aukšto grynumo. Vidurinės natos (kartais dar vadinamos „širdies“ natomis), pavyzdžiui, rožė, vanilė ir kvapioji kananga, kompozicijai suteikia šilumos ir pilnumo, panašiai kaip švelnus obojaus tonas. Taip pat yra sunkios užsitęsusios bazinės natos (taip pat žinomos kaip „apatinės“ ar „baigiamosios“). Pavyzdžiui, pačiulis, smilkalai, sandalmedis ir kvapusis auksabarzdis. Jos turi didžiulę įtaką mišiniui, panašiai kaip violančelė. Be to, šie kvapai yra geri „fiksatoriai“, t. y. sumažina viršutinių ir vidurinių natų garavimo greitį ir sustiprina mišinio „išliekamąją galią“. Sandalmedis yra bazinė nata, laikoma vienu geriausių natūralių fiksatorių, nes jo švelnus aromatas dera prie įvairiausių kitų kvapų.
Tačiau gamtoje įprasta, kad dėl kompleksinio cheminio pobūdžio nedaug eterinių aliejų visiškai rezonuoja su vienu iš trijų diapazonų. Daugelis pakyla arba nusileidžia iki artimiausio diapazono (žr. Kvepalų natų lentelę p. 231). Taigi jie gali susijungti su panašiomis draugiškomis kitų kvapų molekulėmis. Aliejai, kurie itin gerai jungiasi su kitais, vadinami „tiltais“; jie sujungia daugelį atskirų komponentų, taip paversdami juos puikiu akordu. Damasko rožę galima laikyti aukščiausia jungiančia nata, nes rezonuodama širdyje, ji jungia ir galvą bei pagrindą. Kadaise jokie kvepalai (nei moteriški, nei vyriški) nebuvo laikomi kokybiškais, jei jų sudėtyje nebuvo rožių.
Jums gali būti įdomu sužinoti, ar jaučiate „natas natose“. Ant popieriaus arba specialiai kvepalams skirto lapelio užlašinkite eterinio aliejaus ir pamėginkite pajusti visus aromato niuansus. Pavyzdžiui, pelargonija: iš pradžių kvapas yra intensyviai saldus (netgi primena medų), bet po kurio laiko galite pajusti netikėtą mėtų aromatą, kuris atskleidžia rožių-pipirų natą ir „šalčio“ jausmą. O kvapiosios kanangos pirmasis kvapas yra sodrus, primena gėles, bet nykdamas panašėja į nagų laką. Laimei, šis aštrus elementas išgaruoja labai greitai, ir tuomet atsiveria malonūs kreminės sodos ir migdolų kvapai, kurie po kiek laiko atskleidžia į jazminus panašų pustonį.
Kvapų pritaikymas
Nors esencijų maišymas estetiniais tikslais gali pasirodyti sudėtingesnis už terapines mikstūras, jums padės lavėjantis kvapų suvokimas. Geras virėjas patiekalo skonį tikrins dažnai jį ragaudamas ir atitinkamai pridėdamas prieskonių – alchemikas panašiai kuria kvepalus.
Pavyzdžiui, jei kvapų puokštė kvepės per stipriai ir viršutinė nata bus per daug nutolusi nuo vidurinės, formulę bus galima pakeisti pridedant nedidelį kiekį švelnesnės esencijos, kuri vibruos tarp vidurinės ir viršutinės natų. Geras pasirinkimas būtų levanda ar kvapusis šalavijas. Kita vertus, jei dominuoja bazinė nata, kvapą galima pakeisti pridėjus šiek tiek švelniau kvepiančio aliejaus, kuris rezonuotų tarp vidurinės ir bazinės natų: gali tikti kvapioji kananga. Jeigu bazinė nata vis dar dominuoja, pabandykite įlašinti vieną lašelį lengvesnio, gaiviai kvepiančio aliejaus, kuris aukštesnes natas sujungtų su kvapiąja kananga. Pavyzdžiui, šią lygtį gali padėti išspręsti bergamotė.
Tačiau jūsų mišiniai neturi būti sudėtingi: kedras (bazinė nata), kvapusis šalavijas (vidurinė nata) ir kartusis apelsinas (viršutinė nata) sukuria įdomų „medžių“ kvapą. Be to, galbūt jums nuostabiai kvepės tam tikri aromatiniai aliejai be jokių priemaišų. Gvazdikų, jazminų, rožių, kvapiosios kanangos, pačiulio ir sandalmedžio aliejai dažnai naudojami atskirai.
Kita vertus, ne visi kvepalai atitinka tradicinį viršutinės, vidurinės ir bazinės natos modelį. Lengvuose, gaivinančiuose kvapuose, pavyzdžiui, klasikiniame „eau-de-Cologne“, nėra sunkių bazinių natų; juos sudaro viršutinės natos. Tačiau jie sumaišyti meistriškai, atsižvelgiant į „natų natose“ koncepciją. Tokiuose mišiniuose pagrindinis komponentas yra itin nepastovi bergamotė; jos tikslas yra sušvelninti dar nepastovesnių greipfruto, citrinos, žaliosios citrinos, apelsino ar mandarino kvapų nykimą. Kitas populiarus aukščiausios kokybės „eau-de-Cologne“ ingredientas yra nerolis, turintis tokį patį grūdinantį efektą bergamotei ir kitiems citrusinių vaisių kvapams. Pridėkite rozmarino, rezonuojančio viduriniame intervale, prisilietimą, ir taip sulėtinsite nerolio bei citrusinių vaisių kvapų kintamumą mišinyje.
Bet nors ir meistriškai sudaryta, lengva „eau-de-Cologne“ formulė visada išliks tik trumpalaikiu susitikimu, net ir pridėjus santykinai stipresnių cheminių fiksatorių (kas daroma komercinių „eaux-de-Cologne“ atveju). Jei mišinyje nėra kurio nors sunkiojo kvapo, pavyzdžiui, jazmino, pačiulio ar sandalmedžio (arba, atitinkamai, sunkiojo cheminio fiksatoriaus), ant odos patekęs kvapas vargiai išliks ilgiau nei kelias valandas. Kita vertus, aštrus mišinys su giliai rezonuojančiu pačiuliu žemės kvapą skleis daugelį valandų, o jei bus naudojamas drabužiams, pavyzdžiui, sunkiam vilnoniam paltui, kvėpinti, kvapas gali išlikti net kelis mėnesius.
Eterinių aliejų natų lentelė
Kalbant apie aromaterapiją, harmoningus derinius gali sudaryti tik vidurinės, tik bazinės natos arba bet kokia kita jūsų sugalvota formulė. Bet jei nuspręsite mišinį sudaryti pagal taisykles, toliau pateikiama informacija jums gali būti naudinga.
Viršutinės natos | Viršutinės-vidurinės | Vidurinės-viršutinės | Vidurinės natos | Vidurinės-bazinės | Bazinės-vidurinės | Bazinės natos |
(„galvos“ natos) | („Širdies“ natos) | (Dar vadinamos „apatinėmis“ arba „baigiamosiomis“) | ||||
Šventagaršvė | Šventagaršvė | Juodasis pipiras | Juodasis pipiras | Tikrasis gvazdikas | Kedras | Kedras |
Bazilikas | Bazilikas | Romėniška ramunėlė | Cinamono žievė (kvapas namams) | Kiparisas** | Smilkalai | Smilkalai |
Bergamotė | Bergamotė | Vokiška ramunėlė | Kvapusis šalavijas | Kvapusis kanaris | Jazminas | Sodinė briedragė |
Kardamonas | Smulkiosios mirtenės | Kvapusis šalavijas | Gvazdikėlis (kvapas namams) | Galbaninė ferula | Mira** | Pačiulis |
Kalendra | Kardamonas | Gvazdikėlis (kvapas namams) | Galbaninė ferula | Jazminas | Sodinė briedragė | Sandalmedis |
Eukaliptas** | Pankolis* | Galbaninė ferula | Pelargonija | Mira** | Sandalmedis | Kvapusis auksabarzdis |
Pankolis | Pelargonija | Pelargonija | Imbieras | Damasko rožė | ||
Greipfrutas | Levanda | Kadagio uoga | Kadagio uoga | Rožių fitolis | ||
Levanda | Citrinžolė | Levanda | Levanda | Vanilė (vanilės aliejus) | ||
Citrina | Melisa (tikroji) | Nerolis | Mairūnas* | Kvapioji kananga | ||
Citrinžolė | Nerolis | Mirta* | Mimoza | |||
Žalioji citrina | Kartusis apelsinas | Muskato riešutas | Nerolis | |||
Mandarinas | Serenčiai* | Imbierinė citrinžolė | Muskato riešutas | |||
Melisa (tikroji) | Pušis | Imbierinė citrinžolė | ||||
Apelsinas | Rožė | Pušis | ||||
Pipirmėtė | Damasko rožė | Rožė | ||||
Kartusis apelsinas | Rožių fitolis | Damasko rožė | ||||
Arbatmedis** | Rozmarinas | Rožių fitolis | ||||
Rozmarinas | ||||||
Vanilė (vanilės aliejus) | ||||||
Kvapioji kananga |
Nerekomenduojama naudoti naminių kvepalų gamybai, nes aliejus labai kvapus ir turi būti naudojamas itin mažais kiekiais.
Neturint sudėtingos laboratorinės įrangos, tai padaryti gali būti sudėtinga.
**Nerekomenduojama parfumerijoje, nes pasižymi stipriu medicininiu kvapu.